Jdi na obsah Jdi na menu
 


seriál Ejhle člověk (před objektivem)!

 

mozaika.jpg

 

45. Osmé Čím? – zakázané postupy?

Žádné fotografické, ale ani jakékoliv další postupy, ani následné úpravy vašich záběrů na cestě k divákovi nejsou a nemohou být už z principu svobodné tvorby předem vyloučené nebo zakázané. Jedinou vaší povinností je totiž zaujmout nebo dokonce překvapit!

 

44. Sedmé Čím? – zázračné vrstvy

Určitě už rutinně ovládáte všechny základní i hodně pokročilé digitální úpravy fotografií. Zvládáte je běžně prací v jediné vrstvě samotného záběru. A třeba ani nechápete, proč tomu říkám vrstva. Jde přece jen o fotografii nebo jakoukoliv jinou bitovou mapu!

 

43. Šesté Čím? – krabička základních úprav

Jen málo věcí na světě a v lidském životě zvlášť je neměnné. Proč by to tedy mělo být jinak ve fotografii? Přesto se ovšem několik nutných postprodukčních postupů opakuje s železnou pravidelností téměř u všech fotografií.

 

42. Páté Čím? – počítejme s počítačem

Fotografie jako taková se bez počítače v mnoha případech docela dobře obejde (klasickému analogu holduje z čiré nostalgie nebo z důvodu nové "módnosti" stále dost lidí). Její podmnožina, nazývaná digitální, je však bez něj sotva poloviční.

 

41. Čtvrté Čím? – blýskání na časy

Značná část fotografů oprávněně přísahá na původní přirozené osvětlení i za cenu technických kompromisů. Každé dogma má ale jen omezenou platnost. Někdy se zkrátka ani při fotografování lidí bez vlastního světla neobejdeme. Minimálně v tunelu nebo v jeskyni.

 

40. Třetí Čím? – digitál nebo film plus poslední (ne)zbytnosti

Cože? v dnešní době? A proč ne? Nedávno jsme řešili v souvislosti s fotografováním lidí vhodnost pravé zrcadlovky nebo kompaktu. Stejně tak se řada autorů stále ještě pere s podobně věčnou a zapeklitou otázkou: Digitál nebo film?

 

39. Druhé Čím? – objektiv nad zlato

Rozpočet téměř každého fotografa je a vždycky bude omezený, byť si pod tímhle slovem můžeme představit každý docela jiné číslo. Na jednom bychom ale šetřit neměli nikdy, totiž na kvalitní optice.

 

38. První Čím? – zrcadlovka nebo kompakt?

Zas jednou ta známá hamletovská otázka. Odpovědí je tisíc, následných dalších otázek ještě víc. Zkusme je tedy dnes ještě jednou trochu utřídit, tentokrát v souvislosti se zaměřením na fotografování lidí.

 

37. Sedmé Nač? – sám sobě nakladatelem

Na závěr oddílu „Nač?“ se ještě letem světem zmíníme o samotném vrcholu možností prezentace pokročilého fotografa-amatéra, totiž o domácím publikování a přípravě profesionálně vyhlížejících kalendářů nebo fotoknih.

 

36. Šesté Nač? – ovládni inkoust!

O tisku fotografií jako trvalejší a hmatatelnější alternativě k pouhému elektronickému prohlížení jsme psali již minule. Zastavme se ale dnes ještě jednou u zřejmě nejrozšířenější tiskové technologie, určené především ke kvalitnímu kusovému tisku fotografií.

 

35. Páté Nač? – zvětšuj a tiskni!

Kdysi prakticky jediná cesta, jak dostat fotografie k divákovi (spolu s promítáním diapozitivů) dnes výrazně ustupuje moderním elektronickým způsobům zobrazení. Laici často nevidí kvalitativní rozdíl, jen větší pracnost a náklady. Nebuďte jako oni!

 

34. Čtvrté Nač? – rámy a rámečky

Od té doby, co vznikla první fotografie s vyšší ambicí, než jen samotné technické nebo technologické cvičení, řeší fotografové problém finální adjustace takového díla. A jako všude, i tady se nesmiřitelně bojuje a nesouhlasí.

 

33. Třetí Nač? – koláž, montáž, zdroj

Dosud jsme němě předpokládali, že vše, co vyfotografujeme, je ihned (po nezbytných dokončovacích úpravách) finálním dílem. Velká část fotografů to ani jinak neumí, případně (nejspíš pro jistotu) neuznává jako fotografii.

 

32. Druhé Nač? – virtuální prezentace

V dnešní digitální době se mnohem více fotografuje, ale vzniká mnohem méně fotografií. Není to nesmysl, jen paradox. Abych to dokázal, musím dnes kromě tradičně snadno stravitelného filozofování použít i několik konkrétních čísel.

 

31. První Nač? – účel a užití

V předchozích kapitolách jsme společně postupně přišli na to, Proč?, Koho?, Jak? a Kde? fotografovat, je tedy nejvyšší čas dozvědět se také něco o tom, k čemu všemu mohou hotové záběry vlastně sloužit a jak je uplatnit.

 

30. Sedmé Kde? – konečně vlastní ateliér

V dnešní, poslední části oddílu „Kde?“ našeho dlouhodobého seriálu o fotografování lidí, se konečně dostáváme k nejvyšší metě všech ambiciózních fotografů zmíněného žánru – k budování vlastního ateliéru.

 

29. Šesté Kde? – prostředí na míru

V postupném procházení vhodných prostředí se pomalu blížíme k metě každého jen trochu ambiciózního fotografa lidí – k vlastnímu ateliéru. Nelze ale vynechat poslední, hojně využívaný mezikrok.

 

28. Páté Kde? – v noci je každá kočka černá

Pohyb se, na rozdíl od videa nebo filmu, statickou fotografií vyjadřuje většinou těžko. Ve skutečnosti by to dokonce nešlo vůbec, nebýt několika nepsaných dohod mezi tvůrcem a poučenými diváky.

 

27. Čtvrté Kde? – pouliční směs

Dalším z možných, již jakoby pro vás předem ideálně připravených prostředí k fotografování lidí, je ulice. To je ale jen zjednodušené označení celé rozsáhlé skupiny míst a přirozených lokací, v nichž se pohybujeme každý den.

 

26. Třetí Kde? – sportovní podniky

Dalším mimořádně vhodným a fotogenickým prostředím, v němž můžete bez zvláštních dodatečných nákladů realizovat své fotografické touhy (tedy fotografovat lidi), jsou určitě nejrůznější sportovní akce.

 

25. Druhé Kde? – společenské události

Dalším specifickým místem, kde můžete velice úspěšně fotografovat lidi známé i úplně cizí, jsou nejrůznější veřejné i privátní akce, setkání, koncerty, plesy, festivaly, vernisáže a podobně.

 

24. První Kde? – nalezené prostředí

Už víme nebo alespoň tušíme „Proč?“, „Koho?“ i „Jak?“ Nezbývá tedy, než se zamyslet nad otázkou, „Kde?“ naši jinak už docela vymyšlenou fotografii spáchat, abychom volbou prostředí, pozadí, ale i počasí nebo osvětlení nápad nezabili, ale maximálně ho povýšili?

 

23. Deváté Jak? – hlavně jinak

Mezi řádky tuhle radu trousím, kudy chodím, protože ji považuji za skutečně klíčovou. Myslím tedy, že na závěr celého oddílu „Jak?“ neuškodí malé shrnutí toho nejpodstatnějšího: Nikomu nevěřte a nikoho nekopírujte!

 

22. Osmé Jak? – erotické dusno

Dnes se trochu dotkneme té oblasti fotografické tvorby, která zajímá každého (kdo říká, že ne, věnuje se jí právě teď), ale o níž se toho paradoxně v běžných fotografických příručkách příliš nedočtete. Pokusme se tedy zaplnit tuto mezeru alespoň provizorně!

 

21. Sedmé Jak? – dívka z obálky

Každý muž sní o tom, že jednou někde potká „Dívku z obálky“. Adolescenti o tom diskutují denně, ti dospělejší si podobnou situaci promítají alespoň občas ve svých hlavách, lhostejno, jak moc šedivých. My se ale dnes naučíme takové dívky vyrábět.

 

20. Šesté Jak? – portrét jako živý

Definice fotografického portrétu může znít třeba „Záběr části těla včetně hlavy, na němž je možné dotyčného jednoznačně identifikovat“. Zdánlivě není co dodat.. Čím hlouběji se však o nějaký obor zajímáme, tím více otázek se pokaždé vyrojí.

 

19. Páté Jak? – pohyb v nehybném obraze?

Pohyb se, na rozdíl od videa nebo filmu, statickou fotografií vyjadřuje většinou těžko. Ve skutečnosti by to dokonce nešlo vůbec, nebýt několika nepsaných dohod mezi tvůrcem a poučenými diváky.

 

18. Čtrvté Jak? – aranžujte všude!

Větší či menší úpravy scény a všech jejích součástí před stiskem spouště patří k běžnému postupu. Leckdo to totiž považuje za samozřejmou povinnost každého vážného tvůrce, jiný však bezmála za zločin. Kdo má tedy pravdu?

 

17. Třetí Jak? – postřeh!

Rychlé reakce se nikdy neztratí. A ani nemusíte fotografovat rovnou válečné konflikty. Hodí se totiž i v ateliéru, při čekání na jemné mimické proměny v obličeji portrétovaného, při snímání tance, svatebního reje, při každé reportáži, zkrátka dnes a denně.

 

16. Druhé Jak? – ideální světlo pro každý případ

Nepochybuji o tom, že svoje technické vybavení dokonale ovládáte, že kromě výběru vhodného námětu, jeho ideálního zarámování a zaostření, umíte v každé situaci zvolit optimální expoziční parametry, že nespoléháte slepě na automatické režimy.

 

15. První Jak? – tvařte se přirozeně!

V minulých dílech našeho seriálu jsme po zodpovězení základní otázky „Proč?“ vůbec brát fotoaparát do ruky, probrali kapitolu „Koho?“, v níž jsme se postupně dotkli jednotlivých oblíbených témat fotografie lidí a zkoumali jejich specifika.

 

14. Desáté Koho? – sexbomby nebrat!

Na rozloučenou s kapitolou „Koho?“ se ještě na chvíli zastavíme u fotografie aktu a zamyslíme se nad tímto pro mnohé nejatraktivnějším žánrem trochu jinak. Vše, co řekneme, se ovšem přiměřeně týká i portrétu, fotografie módy a „glamu“!

 

13. Deváté Koho? – akt je nejvíc

První kroky v oblasti aranžované modelingové fotografie máme úspěšně za sebou, zvládáme portrétní, možná i módní a reklamní fotografii. Co dál? Zbývá vystoupat na vrchol. Bude to dřina a trochu tam fouká, ale ten výhled!

 

12. Osmé Koho? – portrét jako okno do duše

Každého zajímá, co nebo koho má tedy fotografovat, aby měl co nejzajímavější fotografie, aby ho to bavilo, aby se odlišil, případně proslavil. Dnes se ale nejdřív dozví, koho by fotografovat neměl. Na závěr to ale napravíme!

 

11. Sedmé Koho? – profesionální model nebo přítelkyni?

Každého, kdo fotí lidí, to dříve, či později napadne: Proč mám stále jenom čekat, až se někde něco zajímavého bude dít, proč číhat za rohem na cizí příběhy, spoléhat na náhodu, když bych mohl celou scénu sám vymyslet, naaranžovat a nechat někým „zahrát“?

 

10. Páté Koho? – toho ne! + Šesté Koho? – celebrity

Každého zajímá, co nebo koho má tedy fotografovat, aby měl co nejzajímavější fotografie, aby ho to bavilo, aby se odlišil, případně proslavil. Dnes se ale nejdřív dozví, koho by fotografovat neměl. Na závěr to ale napravíme!

 

09. Čtvrté Koho? – sportovní a akční momentky

Minule jsme se bavili o živé reportážní fotografii. Tedy žádné pusté ulice, ale každodenní kolotání a kvas, spousta lidí, rámusu a pohybu. Zvládli jsme to. A chceme víc!

 

08. Třetí Koho? – lidé kolemjdoucí

Všechny potřebné technické i psychologické fígle jsme si už dostatečně nacvičili na příbuzných a kamarádech, ztratili jsme nejistotu a ostych, je čas vyrazit do reálného světa, mezi „cizince“.

 

07. Druhé Koho? – rodina a příbuzní

Koho jiného, než členy užší nebo i hodně široké rodiny bychom měli fotografovat především, pokud už nás zajímá fotografování lidí? Jsou kdykoliv po ruce a navíc určitě i sami často naléhají. Proč jim tedy nevyhovět?

06. První Koho? – děti jsou radost

Každý systém má prvky podstatné a nepodstatné. Ty druhé mohu měnit i zcela vypustit podle libosti, základy a nosné zdi bych ale narušovat neměl. Řekli jsme, že za pilíře tvořivé fotografie považujeme šest základních otázek: proč, koho, jak, kde, nač a čím.

 

05. Páté Proč? – práce na zakázku

Příště už přejdeme k další nezbytné otázce „Koho?“, dnes se ale ještě naposledy zeptáme „Proč? “ Probereme tedy poslední z možných zásadních motivací každého fotografa. Budeme pracovat na své první zakázce a určitě na ní královsky zbohatneme.


04. Čtvrté Proč? – „umělecká“ fotografie

Důvody, proč lidé fotografují, mohou být různé, až nejrůznější. Snaha zaznamenat nějakou událost, podobu, stav věcí. Prostá a nekomplikovaná zábava. Výdělek. Anebo – umění? Liší se případ od případu.

 

03.Třetí Proč? – najít a zaujmout publikum

Někoho možná baví fotit celý život tzv. do šuplíku, prohlížet si o samotě svá nejpodařenější díla a pomalu se zdokonalovat, nebo naopak sám sebe ubezpečovat, jak to dobře umí. Většina ostatních autorů ale potřebuje diváky, reakci někoho jiného, potlesk davů.

 

02. Druhé Proč? – dokument všedního dne

Minule jsme řekli, že i než se ráno zvedneme z postele, je dobré, sám  sebe se zeptat, proč? Odpověď na tuto otázku podstatně ovlivní naše následující chování, celý den a občas celý další život. Totéž ale platí nejen o posteli. Mimo jiné i o fotografování.

   
01. První Proč? – zábava, práce nebo poslání? 

Dnešní článek, který je mým prvním na Digimanii, přestože s psaním i s focením mám mnohaleté zkušenosti, je úvodem k nové sérii článků o fotografování lidí. Ta bude psaná a zaměřená trochu jinak, než jste možná zvyklí. Jsem totiž jenom fotograf!